برکینگ بد مجموعه تلویزیونی در ژانر درام و جنایی است که در 5 فصل توسط وینس گیلیگان ساخته شده و توسط شبکه AMC به نمایش در آمده است . این مجموعه در شهر البوکرکی ایالت نیومکزیکوی آمریکا ساخته و تهیه شده است .

Fact : برومین و باریوم که با حروف اختصاری Br و Ba در لوگوی فیلم استفاده شده است، هیچ ربطی به ساخت متامفتامین یا همان شیشه ندارد و تنها برای استفاده اسمی از این دو عنصر استفاده شده است.

داستان کلی 

برکینگ بد (افسارگسیختن) داستان والتر وایت (برایان کرانستون) معلم شیمی زحمتکش و بی‌حاشیه یک دبیرستان است که در ابتدای داستان متوجه می‌شود دارای سرطان ریه است. او پیش از فرارسیدن مرگش، برای تأمین مالی خانواده‌اش به همراه دانش‌آموز پیشین خود، جسی پینکمن (آرون پال) شروع به تولید و پخش مت‌آمفتامین (شیشه) می‌کند اما رفته رفته به این کار آلوده شده و خود تبدیل به یکی از بزرگترین مافیای مواد مخدر در جنوب ایالات متحدهمی‌شود .

↑↑↑↑ شیشه آبی معروف سریال که به خالص بودن و درجه یک بودن شهرت داشتند ↑↑↑↑


اطلاعات کلی

  •  9.5 از 10
  • ژانر : جنایی ، درام ، هیجانی

  • زبان : انگلیسی ، اسپانیایی 

  • زمان : میانگین هر قسمت 49 دقیقه

  • شبکه : 

  • سازندگان : Vince Gilligan

  • ستارگان : Bryan Cranston,Aaron Paul,Anna Gun

  • محصول کشور : آمریکا


 

برکینگ بد در 5 فصل  توسط شبکه تلویزیونی کابلی amc  پخش شد . اولین قسمت سریال در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۰۸ و آخرین قسمت سریال در تاریخ ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۳ پخش شد.

فصل اول سریال 7 قسمت فصل دوم و سوم و چهارم هرکدام 13 قسمت و فصل پنجم 16 قسمت بوده که کل این سریال را به سریالی 62 قسمتی تبدیل کرده .


طرح ابتدایی

سازنده افسارگسیختن وینس گیلیگان است که سال‌ها نویسنده مجموعه پرونده‌های اکس پخش شده از شبکه فاکس بوده است. گیلیگن می‌خواست مجموعه‌ای بسازد که شخصیت اصلی آن از فردی خوب به نقشی منفی تبدیل شود. «تلویزیون به صورت خودخواسته‌ای کاراکترهای مثبت را در حالتی سکون نگه داشته که این موضوع می‌تواند برای سال‌ها و حتی دهه‌ها ادامه پیدا کند.» او گفت: «وقتی متوجه این موضوع شدم گام منطقی بعدی این بود که فکر کنم تا چگونه این موضوع را تغییری اساسی دهم.» او همچنین افزود که هدفش برای شخصیت والتر وایت این است که او را از آقای چیپس به صورت زخمی تبدیل کند. او می‌گوید آنقدر شخصیت والتر وایت تیره و از لحاظ اخلاقی سؤال برانگیز است که نوشتن در مورد او سخت می‌باشد. «وقتی این مجموعه تمام شود، دلم برایش تنگ می‌شود. اما خوبی‌اش این است که دیگر لازم نیست به فکر وایت باشم.» در حالی که مجموعه در حال تکمیل است، گیلیگن و دیگر نویسنده‌ها شخصیت والتر را به گونه‌ای ساخته‌اند که نمی‌توان با او همدردی نمود. گیلیگن می‌گوید: «والتر از شخصیتی خوب به شخصیتی بسیار منفی تبدیل می‌شود. ما می‌خواهیم که مردم از خود بپرسند که چه کسی آنها را به آن سمت کشاند و چرا؟» کرانستون در زمان فصل چهارم گفت که: «به نظر من والت این را فهمیده که بهتر است گرگ باشد تا گوسفند. او در راهی است که باید سرسخت باشد.» گیلیگن واژه افسارگسیختن را «برپایی جهنم» معنا می‌کند.


بازیگران :

  • برایان کرانستون در نقش والتر وایت - یک معلم شیمی مبتلا به سرطان ریه مرحله سوم است که برای تأمین امنیت مالی خانواده خود شروع به ساخت مت‌آمفتامین (شیشه) می‌کند. در حالی که کسب و کار مخفیانه او در حال پیشرفت است والتر تحت نام هایزنبرگ به شهرت می‌رسد.

Fact : نام هایزنبرگ در حقیقت ادای دینی به ورنر هایزنبرگ، شیمی دان بزرگ است که نظریه سرعت الکترون او، نظریه بسیار مشهوری در علم شیمی است

Fact : نام اصلی والتر وایت در فیلمنامه در حقیقت والتر هارتول وایت است که در سریال از گفتن نام وسط او خودداری شده است

    Fact : در ابتدا قرار بود نقش والتر وایت را جان کیوزاک یا متیو برودریک بازی کنند که با رد این پیشنهاد، نقش به برایان کراسنتون رسید

    .

    • آنا گان در نقش اسکایلر وایت - همسر والتر، کارمند حسابداری یک شرکت که در ابتدا نمی‌داند همسرش از چه راهی هزینه درمانش را تهیه می‌کند. 

    .

    •  آرون پال در نقش جسی پینکمن - یک مواد فروش خرده پا و شاگرد سابق والتر وایت که در نهایت همکار و شریک او می‌شود.

    Fact : کاراکتر جسی پینکمن قرار بود که در انتهای فصل اول بمیرد اما آرون پال با بازی خویش چنان تاثیری بر سازندگان سریال گذاشت که تا آخر سریال حضورش را مستدام کرد.

    .

    •  دین نوریس در نقش هنک شریدر - باجناغ والت و نائب رئیس بخش مواد مخدر اداره پلیس (DEA)

    Fact : نام خانوادگی هانک یا باجناق وایت هم از روی نام دانشمند شیمی دان آلمانی گرهارد شرایدر اقتباس شده است که به طور اتفاقی گاز اعصاب را کشف کرد.

    .

    • بتسی براندت در نقش ماری شریدر - همسر هنک و خواهر اسکایلر وایت.

    .

    • آرجی میته در نقش والتر وایت جونیور - فرزند وایت و اسکایلر که یک معلول جسمی است.

    Fact : آرجی میته در زندگی واقعی هم دچار همان بیماری است که در سریال مشاهده می کنید. البته بیماری او در زندگی واقعی کمی خفیف تر است، ولی به هر حال دچار این بیماری هست.

    .

    •  باب ادنکیرک در نقش سال گودمن - یک وکیل زبردست که از فصل دوم به سریال اضافه می‌شود و برای پول‌شویی و کارهای غیرقانونی دیگر به والتر کمک می‌کند

    Fact : اسپین آف سریال برکینگ بد با نام بهتره با سال تماس بگیری محور این شخصیت ساخته شده است که تا کنون 3 فصل از آن پخش شده و فصل چهارم در سال 2018 پخش می شود.

    .

    •  جیانکارلو اسپوزیتو در نقش گاس فرینگ - یک مواد فروش بزرگ که با در پوشش رستوران زنجیره‌ای، شبکه وسیع توزیع و ساخت مواد مخدر را اداره می‌کند.

    .

    •  جاناتان بانکز در نقش مایک ارمنترات - یک پلیس سابق که مسئول حفاظت و نظارت بر شبکه توزیع مواد است.


    موفقیت ها

    از موفقیت‌های بریکینگ بد می‌توان به نامزدی برای کسب 240 جایزه‌ی مختلف و دریافت 94 جایزه از جمله: 10 جایزه‌ پرایم‌تایم امی اواردز، 9 جایزه ساتورن‌اواردز، 8 جایزه ستلایت‌اواردز، دو جایزه گلدن‌گلاب، 6 جایزه انجمن نویسندگان آمریکا و 1 جایزه انجمن بازیگران آمریکا اشاره کرد.


    فکت از سریال

     Fact : اعتصاب نویسندگان هالیوود نه تنها به این سریال ضرر نزد، بلکه باعث شد تا در وقفه ایجاد شده، سازنده این سریال با فراغ بال بتواند کاراکترهای خود را قوی تر کند.

     Fact : هر چه به پایان سریال نزدیکتر می شویم، شخصیت والتر وایت به شخصیت فیلم «صورت زخمی» نزدیکتر می شود و این مسئله از روز اول مد نظر سازندگان این سریال هم بوده است.

     Fact : «برکینگ بد» در حقیقت یک اصطلاح با لهجه جنوبی در انگلیس است به معنای کسی که برای مدتی کوتاه یا بلند بر اثر یک اشتباه، از راه راست منحرف شده است.

     Fact : تعداد قسمت های این سریال 62 قسمت است که در جدول تناوبی عناصر، عنصر 62 ایزوتوپی است که برای درمان سرطان ریه به کار می رود.

     Fact : تمام رنگ لباس شخصیت ها در فیلم ثابت است و نشانه سمبلیک روحیه آنهاست. هر کاراکتر دراین سریال با رنگ خاص خودش شناخته می شود.

     Fact :  فرمول شیمیایی که در ابتدای تیتراژ هر فصل دیده می شود، در حقیقت فرمول اصلی ساخت شیشه یا همان متامفتامین است.


    ویژگی های سریال:

    بازیگری بی نقص :                                                                                                                         

    هنر بازیگران سریال ستودنی است. به جرات می‌توانم بگویم که بریکینگ بد بدون وزنه‌ی سنگین هنرنمایی برایان کرانستون هیچگاه نمی‌توانست موفقیتی برای خود به دست آورد. او که پیش از نقش آفرینی در این سریال هیچگاه در عرصه‌ی فیلمسازی شناخته شده نبود، با ورودش به «بریکینگ بد»، در سنین میانسالی، فصل تازه‌ای از زندگی‌اش را آغاز کرد. فصلی که با کسب انبوهی از افتخارات از مهم‌ترین جشنواره‌های آمریکا همراه بود و سبب گشت تا وی به یکی از مشاهیر عرصه‌ی بازیگری تبدیل گردد. این هنرنمایی او به حدی تاثیرگذار بود که باعث شد نامش میان تاثیرگذارترین شخصیت های سال مجله‌ی تایم (در سال 2013) قرار بگیرد.

    هنر بازیگری، در پیاده کردن تمامِ وجوهِ یک کاراکتر است. اما کاری که برایان کرانستون عهده دار آن است فراتر از این هنرنمایی است. او در سریال تنها یک نقش با عادات و ویژگی های منحصر به فرد را بازی نمی‌کند! بلکه در طی داستان بارها و بارها رنگ عوض می کند و مقابل افراد مختلف وجهه‌ای متمایز و غیر قابل پیشبینی را از خود نشان می‌دهد. بی شک او فراتر از یک نقش‌آفرینی ساده ظاهر شده و در داخل جسم و روح کارکتر والتر وایت نفوذ پیدا کرده است.

    اما در کنار برایان کرانستون، نمی‌توان به این راحتی از بازیگری فوق العاده‌ی آرون پاول گذشت. کسی که در طول داستان، با وجود اینکه در ابتدا یک شخصیت واسطه‌ای تصور می‌شد، به جزء ِ جدایی ناپذیر داستان تبدیل می‌شود. کسی که بارها سریال را از مسیر اصلی و قابل پیشبینی‌اش منحرف می‌کند. جسی پینکمن وزنه ی احساسی سریال است. او سال ها تلاش کرده با ورود به مسیر خلاف، این خصیصه‌ی مثبتش را از همه (و حتی از خودش) بپوشاند، اما درمی‌یابد هر قدر که تلاش کند نمی‌تواند در مقابل «خودِ حقیقی»‌اش بایستد. مسیری که پینکمن در پیش می‌گیرد در انتها او را به رستگاری می‌رساند. (به مانند فیلم رستگاری در شائوشنگ!)

    در کنار این دو بازیگر هنرنمایی آنا گان، دین نوریس، باب اودنکیرک، جاناتان بنکز و دیگر بازیگران فرعی سریال نیز ارزش ستایش و تمجید را دارند.

    شات ها و ویژگی های تصویری فوق العاده                                                                                           

    فیلمبرداری سریال استادانه و هنرمندانه است. هنری که هر فیلمسازی ریسک استفاده‌ی از آن را نمی‌پذیرد. روشی که در آن از فضاهای خالی و لانگ‌شات و مدیوم‌شات های مبهم و راز آلود استفاده می‌شود. این روش می‌تواند گاهی اوقات کسل‌کننده و حوصله سربر باشد اما استفاده‌ی بجای آن در «بریکینگ بد» جذابیت آن را صد افزون کرده است. در کنار این‌، روش‌های نوین فیلمبرداری در صحنه های پرتنش و پر‌استرس را اضافه کنید که بدون هیچ دیالوگی در القای مفاهیم سریال به مخاطب کمک می‌کند.

    رنگبندی اصلی سریال بر مدار رنگ قهوه‌ای و زرد جریان دارد. شاید برای کسانی که سریال را نگاه کرده‌اند سوال باشد که برای چه ایالت نیومکزیکو برای فیلمبرداری و پیشبرد داستان استفاده شده است. یکی از جواب ها می‌تواند به علت تقابل فرهنگی با اسپانیایی‌زبان ها و فراوانی مواد مخدره در این ایالت باشد؛ اما دلیل اصلی آن چیز دیگری است: صحرا (!)

    صحرا در علم روانشناسی نشان‌دهنده ی بلوغ فکری، اندیشه و منطق است. نشان‌دهنده‌ی یک تعادل روحی برای داشتن یک زندگی مرفه و بی‌دغدغه. همچنین رنگ قهوه‌ای و زرد جلوه‌گر آسایش، آرامش، محبت، اعتماد، صداقت و قضاوت صحیح است. ویژگی هایی که گرچه در ابتدای داستان بیشتر به چشم می‌آید اما در ادامه‌ی سریال به تدریج رنگ می بازند و نوعی تناقض میان محیط و زندگی والتر وایت نمایان می‌شود. این رنگبندی‌ها به کرار به وسیله‌ی فیلمبرداری مورد تاکید قرار می‌گیرد.


    سخن پایانی

    بریکینگ بد بدون‌ شک لایق تمام تعریف و تمجیدهایی است که از آن می‌شود. دقت گیلیگن در جزئیات آنقدر بالاست که حسادت آدم را برمی‌انگیزد. خیلی ها به خوبی بریکینگ بد و والتر وایت را پدر خوانده‌ی معاصر نامیده‌اند. قسمت آخر سریال از یک بابت بسیار غم‌انگیز هم است، همه‌چیز به پایان می‌رسد و دیگر این شخصیت‌ها را در قسمت جدیدی نمی‌بینید. گفته شده زمانی که مایکل اسلوویس آخرین قسمت سریال و آخرین دیدار والتر و اسکایلر را فیلمبرداری می‌کند بی‌صدا شروع به گریه‌کردن می‌کند و مجبور می‌شود چشمش را از روی چشمی دوربین بردارد. این احساس اسلوویس برای خیلی‌ از بیننده‌های دیگر هم پیش‌آمده است. بریکینگ‌ بد آنقدر تأثیرگذار بوده که چندی پیش نشریات آمریکایی نوشتند قاچاقچیان شیشه در آمریکا با استفاده از رنگ‌های خوراکی محصولاتشان را به رنگ آبی درمی‌آورند! یا حتی زندانیان استرالیایی به روش والتر و با استفاده از سیم برق سیگارهایشان را روشن می‌کنند! سالیان سال باید بگذرد که بازیگران و سازندگان این سریال بتوانند خود را از زیر سایه‌ی بریکینگ بد خارج کنند و شاید هیچوقت نتوانند موفقیت آن را دوباره تکرار کنند. بریکینگ بد یک استثنا در دنیای سریال‌هاست، استثنایی که توانست بینندگان و منتقدانی با سلایق کاملاً مختلف را یک‌جا گرد هم بیاورد و همه را مبهوت دنیای خودش بکند. به این دنیا باید احترام گذاشت، روبروی خالقش ایستاد و اسمش را صدا زد: هایزنبرگ